Tuesday 14 May 2013

Vitamin Untuk Gastrik, Ulser Perut dan Pedih Ulu Hati

Kat fanpage saya ramai yg nyatakan menghadapi masalah ini jd terlintas saya pun nak share samala masalah ini sbb dulu saya pun salah seorang penghidap gastrik, Bila sakit sgt tu biasanya saya sampai xboleh jalan kena bongkok n mkn apa bg kentut n buang angin tu, sakit mmg sakit, hanya org yg pernah ada gastrik sahaja yg tau mcm mana bila dah kena tu. Syukur semua tu dah hilang walaupun kekadang saya skip mkn dan mkn lewat kerana sibuk bekerja




Gastrik antara masalah sangat lazim dan secara umumnya ia boleh dibahagikan kepada 2 jenis iaitu
1. gastritis (keradangan lapisan mukosa yang melapik dinding perut)
2. ulser perut atau peptik pada lapisan sel yang lebih dalam (lebih teruk berbanding gastritis).

Biasanya apabila orang berkata mereka ada masalah gastrik, ia merujuk kepada keadaan pertama (gastritis).

Secara semula jadi, sel perut kita menghasilkan asid hidroklorik (dengan pH 1 hingga pH 2) yang berfungsi mencerna makanan. Asid ini kuat dan jika terkena tangan, kulit akan terkakis. Sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik.


Pengeluaran atau rembesan asid hidroklorik berlaku apabila ada makanan untuk memulakan proses pencernaan dan gastrik berlaku apabila tiada keseimbangan antara kuantiti rembesan asid hidroklorik (terlalu banyak) dengan kekuatan lapisan pertahanan (menjadi lemah). Jika lapisan pertahanan ini menjadi lemah,ulser berlaku kerana asid hidroklorik boleh sampai ke sel dan menyebabkan keradangan.

 
Lapisan mukosa yg menipis dan lemah menyebabkan perut menjadi luka dan wujudnya ulser perut

Ulser perut atau ulser peptic merupakan satu keadaan di mana selaput dalam perut mengalami luka. Selain perut, ulser juga boleh berlaku pada bahagian usus kecil (duodenal ulcer).





Pedih ulu hati terjadi apabila asid di dalam perut tertolak ke bahagian esofagus dan menyebabkan iritasi pada dinding esofagus. Biasanya ia terjadi setengah jam makan dan kesakitannya makin terasa apabila kita membongkok dan berbaring

pedih ulu hati bermaksud seseorang itu merasakan sensasi seperti terbakar atau rasa panas dan pedih di bhg dada ataupun di bhg tengah perut betul2 di bawah permukaan dada...pedih ulu hati selalunya dpt dirasakan naik dari dada ke leher, tekak dan juga rahang.







TESTIMONI MEREKA YG TELAH PULIH DR GASTRIK 





 Saya juga salah seorag yg telah pulih dr gastrik, mmg dah tak kena skrg ni

PADA MEREKA YG GASTRIK DAN BERMINAT NAK CUBA SUPPLEMEN INI


GN MALU LEH TERUS SMS OR WASSAP SAYA YE

SHAKLEE  INDEPENDANT DISTRIBUTOR
ID NO: 880098
NURUL AZEAN
CALL/SMS/WASSAP: 0193228823 
 

COD : SEKITAR KLANG, KOTA KEMUNING DAN SHAH ALAM
 

Pakar Cantik

No comments:

Post a Comment