Monday 13 May 2013

Kencing Manis Ketika Hamil Dan Cadangan Supplemen

Kencing manis semasa hamil juga dikenali sebagai gestational diabetes. Ia adalah kencing manis (diabetis) yang dihidapi buat kali pertama semasa kehamilan. 

Diabetes semasa hamil selalunya bermula selepas tiga bulan hamil. Semasa kehamilan, badan akan menghasilkan lebih insulin untuk memenuhi keperluan bayi, terutamanya dari pertengahan kehamilan dan seterusnya. Jika tubuh badan tidak boleh menyediakan insulin tambahan ini, ia akan mempunyai terlalu banyak gula dalam darah dan akan menimbulkan gestational diabetes

gestational diabetes selalunya akan pulih dengan sendiri selepas bayi dilahirkan, berbeza dengan jenis diabetis lain yang merupakan penyakit seumur hidup.

 


TANDA-TANDA KENCING MANIS
Bagaimanapun, kebanyakan ibu yang menghidap diabetes semasa hamil tidak diketahui puncanya. Mereka tidak mempunyai tanda-tanda dan simptom-simptom. Oleh itu, pemeriksaan diabetes semasa hamil menjadi sebahagian rutin pemeriksaan hamil dari 22 minggu ke 24 minggu kehamilan di kebanyakan klinik. tanda-tanda yg mungkin adalah :
  •  keletihan
  • dahaga yang terlampau
  • membuang air kecil dengan banyak
  • penglihatan kabur


KESAN KENCING MANIS TERHADAP BAYI

Ini bergantung kepada penjagaan diri. Jika dapat mengawal diabetis dengan rapi, ini merupakan tindakan yang terbaik untuk ibu dan kandungan. risiko yang mungkin terhadap kandungan adalah :


  • bayi akan menjadi terlalu besar. Bayi yang besar akan  membuatkan proses kelahiran dan bersalin lebih sukar. Kadang-kala, pembedahan caesarean perlu dilakukan. 
  • gula dalam darah yang rendah (hipoglisemia) selepas lahir.
  • jaundis
  • obesiti dan diabetis jenis 2 di kemudian hari.
  •  
GOLONGAN YANG BERISIKO MEGHIDAP KENCING MANIS
  • Indeks jisim badan (BMI) lebih daripada 30 atau 80kg ke atas.
  • pernah melahirkan bayi yang besar dengan berat sebanyak 4kg atau lebih.
  • ibu yang pernah melahirkan kembar
  • ibu yang pernah menghidapi diabetis gestasi sebelum ini.
  • mempunyai sejarah keluarga yang menghidapi kencing manis.
Untuk yg menghadapi masalah ini anda hanya perlu mengambil supplemen kehamilan seperti yg dicadangkan kerana supplemen inu juga membantu dalam masalah kencing manis




B-COMPLEX – menukarkan gula kepada tenaga
VITALEA – multivitamin dan mineral keperluan tubuh dan juga mengandungi zinc untuk menurunkan paras glukosa dalam darah dgn membantu membentuk insulin
VITA-C – sebagai antioksidan semulajadi
OSTEMATRIX - sumber kalsium, mangnesium dan vitamin d yg dpt mengaktifkan pankreas untuk mengatasi masalah kencing manis

ESP adalah minuman soya yang mempunyai kandungan Indeks Glisemik yang rendah.

Adalah penting bagi pesakit diabetes mengikut diet yg direka khas bagi mereka untuk menjaga paras gula dari meningkat secara mendadak setiap kali selepas makan.

Kajian mendapati pesakit Diabetes yang mengikuti diet 'Low Glysemic Index', selama 6 bulan mempunyai kawalan gula darah yang lebihbaik dan kurang berisiko untuk sakit jantung berbanding pesakit diabetes yang mengikuti diet yang lain.


Apabila kandungan anda telah memasuki trimester kedua, boleh mulakan pengambilan OMEGA. Khasiat OMEGA 3 sgt baik untuk menurunkan kadar kolestrol dan darah tinggi serta dapat mengawal masalah kencing manis

TESTIMONI PUAN IZANI


"Shaklee mmg best la..Mkn rase energy byk..xde letih2..skt bdn pun x mcm 1st preggy dl..Dh msk 36 mggu tp masih blh lari2 lg..Mmg lain sgt”
“Lg 1..Hb dgn urin smpi skrg cantik je..Nurse pun pelik…”
1st bb mmg teruk sket..Just amik vit klinik je..Lum tau psl Shaklee ni..Hb down teruk..Urin pun sama..Dgn kencing manis la..Ank 1st kena czer 36 minggu”
   


MENGHADAPI MASALAH YG SAMA

PERLUKAN SUPPLEMEN YG SESUAI DGN KEHAMILAN ANDA

JGN MALU LEH TERUS SMS OR WASSAP SAYA YE

SHAKLEE  INDEPENDANT DISTRIBUTOR
ID NO: 880098
NURUL AZEAN
CALL/SMS/WASSAP: 0193228823 
 

COD : SEKITAR KLANG, KOTA KEMUNING DAN SHAH ALAM


Pakar Cantik

No comments:

Post a Comment