Tuesday 25 June 2013

Puasa dan Menyusukan Bayi : Set Mighty Gems

Dah hampir nak masuk bulan ramadhan kita ni kan, rasa cpt je masa berlalu, rasa baru je beraya ngn dua anak tahun lps, tahun alhamdulillah berlima dah, dulu masa ouasa anak pertama dan kedua saya selalju jd takut2 sbb takut susu jd drop ke cair or baby xkenyang tp tu cume perasaan je, saya dpt je menyusukan baby mcm biasa dan susu tu sentiasa je ada cuma bila dah menjual ni ramai yg ada masalah bila berkiatan dgn pumping dan cara nak kekalkan stok sbb kata mereka bila dah puasa ganti ni mesti susu jd drop, saya akan kongsi serba sedikit ye

Adakah berpuasa semasa menyusukan akan membahayakan bayi saya?
Tidak. Berpuasa tidak membahayakan bayi kerana badan anda masih boleh menghasilkan susu semasa anda berpuasa. Kurang pengambilan kalori sepatutnya tidak menjejaskan jumlah susu yang dihasilkan.

Malah, walaupun wanita yang menyusu badan itu tidak makan apa-apa selama 24 jam, ia masih tidak menjejaskan kuantiti dan nilai nutrisi susu mereka. Jika terdapat kesan berpuasa terhadap badan anda, anda pasti sudah merasainya terlebih dahulu dan tentu sekali anda perlu menghentikan puasa sebelum kesan itu menjejaskan penghasilan susu.
Adakah perubahan dalam susu badan akan memberi kesan ke atas bayi saya?

Perubahan dalam susu badan anda tidak akan memberi kesan ke atas bayi. Dia sudahpun dapat menerima perubahan-perubahan kecil pada susu anda bergantung kepada apa yang anda makan dan berapa banyak dia perlu menyusu. Kajian menunjukkan bahawa walaupun si ibu berpuasa selama 24 jam, kandungan lemak dalam susunya tidak akan berubah.

Jika anda makan terlalu sedikit dan berat badan mula turun, jenis lemak dalam susu anda mungkin berubah, tetapi jumlahnya tidak berubah. Walaupun payudara itu sendiri boleh menghasilkan lemak susu, jenis-jenis lemak yang lain akan diperolehi daripada simpanan lemak dalam badan anda sekiranya ia tidak diperolehi melalui pemakanan anda.

Adakah berpuasa semasa menyusukan membahayakan saya?
Badan anda biasanya dapat bertahan jika anda berpuasa. Dalam satu kajian, ujian darah dilakukan terhadap sekumpulan kecil wanita yang berpuasa sepanjang bulan Ramadan. Wanita yang menyusu badan didapati mempunyai imbangan kimia dalam darah yang agak sama dengan mereka yang tidak menyusu badan atau yang sedang hamil.

Walau bagaimanapun, menyusu badan membuatkan anda sangat dahaga. Jika anda ternyahhidrat, anda akan rasa tidak sihat. Anda boleh mengagak bahawa anda sedang ternyahhidrat apabila:
  • anda rasa sangat dahaga;
  • air kencing anda berwarna gelap dan berbau kuat;
  • anda rasa seperti hendak pitam, lemah atau lesu;
  • anda mula sakit kepala atau mengalami kesakitan lain.
Jika anda mula sedar akan tanda-tanda ini, anda harus berbuka dengan meminum air dan berehat. Selepas setengah jam, jika anda masih rasa tidak sihat, hubungilah doktor anda.

 Tips Berpuasa bagi Ibu hamil

Minum banyak air semasa berbuka dan terutamanya semasa sahur. 
Ahli panel pakar BabyCenter dan kaunselor penyusuan badan, Jennifer Hor, menyarankan anda makan makanan yang mempunyai indeks glicemik (glycemic index - GI) yang rendah. GI ialah unit pengiraan bagi kesan karbohidrat pada tahap gula dalam darah. Karbohidrat yang terurai dengan cepat semasa penghadaman mempunyai GI yang tinggi manakala karbohidrat yang terurai lebih lambat dan melepaskan glukosa secara beransur-ansur ke dalam darah mempunyai GI yang rendah. Makanan yang rendah GI termasuk banyak jenis sayur-sayuran dan kekacang, kacang pis, mi dan nasi.


 Berdoa
“Ya Allah, aku ingin menyusu anakku kerana suruhanMu. Bantulah aku Ya Allah agar dapat menunaikan ibadah puasa di bulan Ramadhan. Bantulah aku untuk bersabar dan mudahkanlah aku menyusu anakku”.

 Elakkan Minuman Bikarbonat
Anda sememangnya digalakkan untuk minum banyak air ketika berpuasa tetapi hindari pengambilan minuman yang mengandungi banyak gula seperti air bikarbonat. Sama juga halnya dengan minuman berkafein. Ketahuilah bahawa kandungan gula dan kafein boleh mengganggu penghasilan susu ibu jika diambil berlebihan

Makan Kurma Ketika Berbuka
Berbukalah dengan memakan kurma terlebih dahulu sekurang-kurangnya tiga biji. Amalan sebegini dapat membekalkan tenaga segera selepas berpuasa sepanjang

Ramak gak yang tanya ni supplemen apa lg nk tambah masa puasa nnt sbb masing2 takut nnt susu drop dan kuantiti production berkurang
Shaklee menyediakan supplement dan makanan tambahan terutama kepada ibu menyusukan. Set Mighty 3 gem adalah set yang terdiri daripada Mealshake, Energizing Soy Protein (ESP) dan Performance Drink.




Terbahagi kepada 3 produk asas untuk pembekalan vitamin, zat galian, tenaga dan pengekalan bendalir badan iaitu Mealshake (perasa French Vanilla), Energizing Soy Protein atau ESP (perasa Vanilla) dan Performance Drink atau PD (perasa oren). Ketiga-tiga produk ini berperanan membekalkan nutrien dan keperluan harian tubuh agar terus bertenaga dan cerdas.

Set ini amatlah sesuai untuk BERSAHUR, BERSAPARAN DAN JUGA BERBUKA PUASA. Kalu yang terlambat banngun sahur tu emm...Mighty 3 Gems ini memadai untuk anda berpuasa sepanjang hari. Insya Allah

RASANYA ALA-ALA VITAGEN PERASA OREN

KEBAIKAN SET INI
  • bertenaga sepanjang hari
  • membantu dalam meningkatkan tahap kepekaan dan penumpuan
  • memelihara kesihatan secara menyeluruh
Performance drink adalah penting kerana ia membantu mengekalkan kandungan air dalam badan. Ia mengandungi imbangan elektrolit yang sempurna untuk mencegah dehydration - amat sesuai untuk ibu2 menyusu. Ini kerana banyak tenaga dan bendalir yang dikeluarkan ketika proses pump/menyusukan.
SET INI SESUAI UTK 
  • Ibu menyusu yg risau susu merudum
  • Ibu hamil yg risau kurang nutrisi utk dia dan bayi
  • Kanak2 yg baru belajar berpuasa
  • Penghidap gastrik
  • Orang tua
TESTIMONI SET MIGHT GEMS


BERMINAT NAK DAPATKAN SET MIGHT GEMS SEMPENA MENYAMBUT RAMADHAN NI


HUBUNGI SAYA UNTUK KETERANGAN LANJUT
SHAKLEE  INDEPENDANT DISTRIBUTOR
ID NO: 880098
NURUL AZEAN
CALL/SMS/WASSAP: 0193228823 


COD : SEKITAR KLANG, KOTA KEMUNING, SHAH ALAM

Pakar Cantik

No comments:

Post a Comment