Monday 1 July 2013

Eczema dan Alahan Kulit : Legakan dgn GLA Complex dan ESP

Alahan ni ada banyak jenis tp harini nak cerita ttg masalah yg biasa dihadapi iaitu masalah alahan kulit


Apa itu Alahan?

Alahan bermaksud ‘perubahan aktiviti’. Ia juga dikenali sebagai tindak balas hipersensitif dan berlaku apabila sostem pertahanan badan bertindak balas terhadap bahan asing yang memasuki badan melalui kulit, paru-paru, tertekan, tertelan atau tercucuk.


Ia lebih kerap terjadi kepada mereka yang mempunyai sejarah keluarga menghidap alahan. Penyebab alahan berpunca dari tumbuh-tumbuhan, makanan (terutamanya makanan laut dan bahan kimia yang terkandung dalam perisa, pewarna dan pengawet), ubat-ubatan, gigitan dan habuk.

Alahan juga merupakan tindakbalas hypersensitiviti badan yang boleh mengakibatkan tindakbalas pada kulit (ruam)/eczema, hidung (resdung)/allergic rhinitis, mata (gatal mata)/allergic conjunctivitis dan tekak (gatal tekak)/allergic pharyngitis

Alahan kulit



Sangat biasa terjadi kerana kulit saban hari terdedah kepada pelbagai jenis alergen dan terutamanya sangat sensitif disebabkan oleh sejumlah besar sel mast dan T yang terdapat di dalam tisu-tisu kulit.
Gejala: Bengkak, ruam, gatal-gatal dan kulit kemerah-merahan.
Alahan biasa yang dikenali sebagai dermatitis sentuhan disebabkan oleh tumbuh-tumbuhan, sesetengah bahan cucian, krim dan barang kemas. Ruam juga boleh disebabkan oleh ubat-ubatan serta makanan tertentu.

ECZEMA KULIT


Eczema ni lain dr alahan biasa sbb ianya melibatkan imunti, bermakna imuniti kulit yg kurang utk melawan persekitaran, contohnya mcm bila jerebu mereka2 yg ada eczema ni lebih terdedah pada gatal dan kulit kering berbanding org biasa

Produk yg terbaik bg mereka yg ada masalah kulit ini adalah

GLA COMPLEX


GLA Complex menggabungkan GLA (dari Borage Oil), Vitamin E, dan Minyak Benih Bunga Matahari.


GLA (asid linolenik gama) digunakan oleh ramai wanita untuk memelihara kesihatan sepanjang kitaran haid setiap bulan. GLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin (bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses badan yang normal).


Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid lemak Omega-6*. Ia mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel.


Vitamin E yg terkandung dalam GLA ini juga berupaya untuk meningkatkan imuniti badan seseorang yg mudah terkena alahan dan eczema kulit ni dan vitamin E ni juga bersifat antioksidaan utk melawan radikal bebas yg menyebabkan jangkitan dan radang pada kulit


"Satu kajian yang dijalankan oleh sekumpulan penyelidik di Universiti Tufts menunjukkan bahawa pengambilan vitamin E berupaya meningkatkan fungsi keimunan pada warga tua"





GLA Shaklee adalah berbeza daripada GLA yang tersedia di pasaran. GLA Shaklee adalah diekstrak dari "borage" (herba kegemaran orang Barat) yang mengandungi 2X ganda GLA dalam EPO. "Borage" juga adalah 3X lebih dari segi bioavailibiliti dan 3X lebih berkesan dari EPO dan yang paling penting "borage" yang ditanam adalah secara organik. Setiap kapsul mengandungi 300mg GLA yang mana ianya sumber terbaik Omega-6


Antara fungsi-fungsi GLA Complex :

Melegakan alahan dan sakit kulit
GLA berfungsi untuk mencantikkan kulit, memperbaiki inflamasi kulit, eczema/eksim, elergi, kegatalan, kulit kering, bintik penuaan, tinea, dan kurap. Ia juga meringankan sakit dan bengkak yang terjadi dari rheumatisma dan artritis. Ramai pengguna GLA Complex sudah tiada alahan kepada makanan laut lagi seperti gatal-gatal, kulit berkeruping dan berair.

TESTIMONI GLA UTK ECZEMA

" Azmi : Salam pn. nani, i azmi, i ada terbaca blog u ttg penyakit eczema. i nk tahu ttg shaklee lbh lnjut bole ke? i ada eczema di sekitar badan. nk mintak opinion u, based on ur experience. tq

Amani : wsalam. before that i nk tanya u, apa ubat n cream yg u sedang pakai yer?

Azmi : Doctor bg ubat mkn n krim sapu (steroid). hampir 1 bdn kena, kepala dan muka baru naik. i nk tanya berapa harga utk set shaklee tu & berapa lama u pakai baru nampak hasil? Actually i kena inject steroid every 2 month. tapi since dh kerap sgt inject, doctor suggest stop injection...."

Setelah berpanjang lebar sms, sy pun suggest apa kombinasi vitamin yang perlu diambil. tetapi kerana khuatir mengenai keserasian beliau dgn supplement yg dicadangkan, beliau hanya memilih untuk mencuba GLA. Hanya GLA.....

Setelah seminggu, saya follow up dgn beliau... dan ini katanya......

Amani : Salam Azmi, mcm mna dgn eczema n kulit u? Ada perubahan tak?
Azmi : wsalan nani. br 1 week. gatal dh kurang sikit. kulit pun nmpak surut sikit laa. tp i masih mkn ubat lg. tp lepas i mkn GLA ni kan, i mkn ubt 1 kali sehari jer. tu pun sbb i mkn seafood."

And, after 2 weeks........ ini jawapan en.azmi mengenai eczemanya....

Azmi : salam nani. after 2 weeks consume GLA, +ve kulit dh 70% recovered. Gatal2 bdn dh kurang 80%. nani, I nk cuba ESP pasni. bintik2 parut dh kurang. Confirm nani, i memang serius nk try ESP nie...."


Selain dr GLA anda juga boleh add on ESP sekali utk kesan yg lebih baik

ESP (Energizing Soy Protein) 
Secara ringkasnya ESP adalah protein, yang mana protein adalah asas kepada sel. Protein bertindak membina sel yang sihat/'repair' sel-sel badan yang rosak. Jika sel mendapat makanan yang cukup, kulit akan terhasil cantik dan sihat. Dan paling penting, Serbuk ESP Shaklee merupakan sumber protein soya terbaik. ESP menyediakan 14 gram protein soya bukan-GMO berkualiti tinggi dengan semua asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting. Berbanding protein daripada sumber daging, telur dan tenusu, ESP adalah rendah lemak dan bebas laktosa dan kolesterol.

HADAPI MASALAH YG SAMA GATAL2 DAN ALAHAN PADA KULIT

DAPATKAN GLA COMPLEX INI UTK ATASI MASALAH TERSEBUT

HUBUNGI SAYA UNTUK KETERANGAN LANJUT
SHAKLEE  INDEPENDANT DISTRIBUTOR
ID NO: 880098
NURUL AZEAN
CALL/SMS/WASSAP: 0193228823 


COD : SEKITAR KLANG, KOTA KEMUNING, SHAH ALAM


Pakar Cantik

No comments:

Post a Comment