Monday 17 November 2014

Resipi Ringkas Cucur Kembung Ikan Bilis

Semenjak bemenjak dah jpin satu group di fb resipi ringkas saya suka betul try mcm2 resipi kat situ dan of course saya cari yg senang2 je sbb kekadang bahan2 yg mcm remeh tu xde kat rumah jd saya cari resipi yg senang dan bahan yg selalunya mmg ada

Yg ni adalah resipi pertama yg saya cuba lps tgk rakan2 pun ramai yg cuba

Percubaan pertama mmg menjadi terus even saya ubah dari cucur kembung manis ke ikan bilis. Rasa lembut dan rangup di luar tau

Yang ni adalah resipi asal untuk membuat cucur kembung manis

RESIPI CUCUR KEMBUNG
3 cawan tepung gandum
3 cawan air panas
1/2 cawan susu pekat manis
secubit garam

Air tu kena pastikan betul2 panas dan mendidih ye sbb nnt tepungnya tu mcm akan masak dan tulah rahsianya kuih tu jd lembut dan garing di luar

Untuk resipi saya, saya ubah susu pekat manis tu kepada senggengam ikan bilis, boleh tambah sayur lain jika suka


Dohnya tu td akan melekat2 jd untuk buat bulat2 mcm ni boleh basahkan tangan dgn air sblm buat adunan, kalau rasa terlalu lembik tambahkan sedikit2 tepung

Kemudian goreng dalam minyak yg betul-betul panas sbb nnt kurang serapan minyak pada kuih tersebut


Saya suka sbb bulatnya elok je dan cantik je kan tp tak rasa tepung ok, kalau kita tgk rupa yg bulat2 mcm ni risau rasa tepung je kan tp guna resipi ni mmg tak sbb gebu dan lembut je, dah sejuk pun masih rangup di luar tu


SELAMAT MENCUBA KAWAN-KAWAN


Pakar Cantik

No comments:

Post a Comment